Geplaatst op Geef een reactie

Mystery Sampler Blocks (MSB)

Een nieuw maandelijks mystery quilt project 2021

Vanaf januari 2021 gaan we starten met een mystery project, voornamelijk via paper piecing en alles zoveel mogelijk op de naaimachine: zowel het patchwork/paper piecing als het quilten en afwerken. Je maakt onderdelen voor 9 ‘Blokken’ gedurende de eerste 9 maanden, maand 10 is voor assemblage, maand 11 voor het quilten (as you go) en maand 12 voor het afwerken. Aan het eind van 2021 heb je – als je bij bent gebleven – een leuke quilt klaar. Afmetingen van het quiltje ca. 60x60inches = ca. 1.52×1.52m.

We zijn vanaf oktober 2020 druk bezig geweest met het voorbereiden van een heel leuk machinaal project, zoals je boven kunt lezen. Proefblokjes maken, patronen uitwerken, opnieuw tekenen en op de computer .pdf’s maken, teksten en foto’s verzorgen… kortom: alles wat er bij komt kijken om een project te ontwerpen en voorbeeld(en) te maken. En ik kan verklappen dat hij heel leuk wordt: ik heb in ieder geval al veel plezier (gehad) met het maken van het voorbeeld.

Het is een project dat eens per maand – via een basispakket dat je vantevoren bestelt/aanschaft via mijn webshop – stap voor stap gemaakt wordt. Je krijgt daarnaast de patronen en de uitgebreide beschrijvingen, aanwijzingen met stap voor stap foto’s (van het maken van mijn originele quilt) via je e-mail toegestuurd, en schaft vantevoren het Basis pakket MSB (Mystery Sampler Blocks) aan. Daarin zitten de volgende artikelen:

  • Paper for Foundation Piecing = papier voor de printer 1 pak van 100 vel – heb je meer nodig, dan kun je later nog een pak bestellen.
  • De benodigde tussenvulling Hobbs Heirloom 80/20 Cotton Blend
  • En ecru extra brede (eerste) achterkantstof
  • Inbegrepen zijn dus ook alle patronen en zeer uitgebreide aanwijzingen met veel foto’s via e-mail, en dat is heel wat! Als je vaker mijn projecten hebt gevolgd/gemaakt, zoals bv. de Crazy Colors Mystery Quilt 2017 en de Crazy Crystals Mystery Quilt 2018, die beiden via de BERNINA Blog zijn doorgegeven, dan weet je hoe uitgebreid alles begeleid wordt. En je kunt altijd vragen stellen tijdens het hele project: via je e-mail krijg je altijd antwoord.
  • Over de artikelen van dit basispakket aub. geen discussie. Deze aanschaf is voorwaarde voor deelname.

Je hebt verder nodig = zelf aanschaffen/bestellen of klaarleggen: Add-a-Quarter liniaal, vouwmal, Bohin Glue pen en Bohin Glue refills (zijn per 5 het goedkoopste), lange quiltspelden (bij voorkeur Flower Pins), rolmes 45mm of 60mm, snijmat met inch verdeling, inchliniaal (er wordt alleen gewerkt in inches), (Gütermann) naaigaren – beige = neutraal voor paper piecing, Sulky Rayon 40 machinegaren en DecoBob ondergaren (of iets vergelijkbaars) voor quilten/siersteken, voor het patchwork Machinenaalden 70/10, voor het machinaal quilten Machine/Topstitch naalden 80/12. En stofjes, heel veel     verschillende, leuke, warme (of felle) stofjes, net wat je wilt gebruiken.

Noodzakelijk voor dit project:  een goed werkende naaimachine – dat hoeft niet persé de BERNINA770QE te zijn waar ik mee werk, want ook op oudere en hele oude machines kun je via paper piecing patchwork maken en vrij quilten of siersteken maken. Er wordt  NIET met de hand gewerkt.

Ook heb je nodig: een gewoon patchworkvoetje en een ¼ inch voetje (speciaal voetje voor ¼ inch naden), strijkbout, strijkmat of strijkplank, stoffenschaar, papierschaar, Scotch Magic Tape, printer, wit A4 printerpapier voor de ‘Master’ patronen. Eventueel potlood/pen voor eigen aantekeningen.

Je kunt mijn voorbeeld volgen qua kleurstelling (er zijn daar een aantal stoffen van op halve meters/fat quarters van verkrijgbaar, maar niet alles), of je eigen weg gaan. Het wordt immers een Samplers, dus mag alles door elkaar. Het kan klassiek, antiek, modern of tijdloos worden, al naar gelang de kleuren en printjes die je gebruikt.

Later heb je nog wat meer stoffen nodig, voor grotere stukken en voor een mooie achterkant. Daar krijg je bij de laatste aanwijzingen meer over te horen. Rechts op de afbeelding zie je een stof die binnenkort bij ons binnen komt, en zo zijn er nog veel meer mooie stoffen om te gebruiken.

GEEN verplichte stoffen voor de blokjes, misschien zie je wel wat stoffen die je via de webshop kunt bestellen. Kijk regelmatig tijdens het project of er leuke stofjes zijn die je bij mijn project ziet en wellicht in deze webshop bij ‘Patchwork en Quilten’, ‘Quiltstoffen’, ‘Quiltstoffen fat quarters’ of ‘Quiltstoffen halve meters’ staan voor bestellen. Of bestel verrassingspakketten of 1kg Restantenpakketten. Daar kun je ook heel veel mee doen.

NB: Je kunt het Basispakket MSB dus al bestellen: je naam en mail adres komen op de deelnemerslijst. Je krijgt bericht zodra de betaling bij ons binnen is, dat je deelneem(st)er bent. De genoemde materialen uit het Basispakket worden verstuurd zodra alles op voorraad is, of in ieder geval voor januari 2021.

Doe je mee?

Geplaatst op Geef een reactie

Sylvia’s Bridal Sampler: over naden en meer (2)

Weer een blokje gemaakt van Sylvia’s Bridal Sampler: F3. Beschrijving te vinden in het gelijknamige quiltboek op pagina 21.

Oorspronkelijk gemaakt via templates = traditionele patchwork methode. Maar ook dit blokje hebben we omgezet naar paper piecing. Dan is de werkwijze wel totaal anders.

Het gratis patroontje daarvan kun je HIER als .pdf downloaden, maar het boek het je in ieder geval nodig ter inspiratie of voor andere aanwijzingen. Kleurgebruik en voorbeelden van andere Sylvia’s Bridal Sampler quilts zijn altijd handig om te bekijken. Denk dus niet dat je het boek niet gebruikt: veel patroontjes zijn via andere technieken te maken, appliqueren en zo. Dat is niet om te zetten naar paper piecing.

Soms is ook de traditionele manier van werken voor velen handiger…

Dat zou ook bij dit blokje F3 het geval kunnen zijn. Zo heb je bij het originele blokje maar 4 stukjes nodig. Het midden vierkantje is daar gewoon één stuk stof.

Bij het omzetten naar paper piecing worden dat vier driehoekjes. Daarbij heb je dan wel slechts vier Units, maar krijg je wel naden in het midden vierkantje. Wat mij persoonlijk dus uitnodigt om daar ook twee verschillende stofjes voor te gebruiken. Dus kun je dan wel meer met kleureffecten en printjes doen.

Op de foto ze je mijn vier Units klaarliggen: twee hebben een rood/wit streepje met zwart driehoekje, de andere twee een zwart/wit streepje met een rood driehoekje.

Op de foto zie je dat ik alle Units dus al gemaakt heb via paper piecing, en de teveel aan stof = de exacte maat van de Units + naadtoeslagen al netjes heb afgesneden.

En zo zou alles bij elkaar komen. Ik heb er zelf voor gekozen om beide streepjesstoffen in één printrichting te laten lopen. Je zou er zelf ook voor kunnen kiezen om dat om en om te plaatsen, zodat er twee horizontaal en twee verticaal in het blokje komen. Net wat je wilt.

Ik heb er niet op gelet of de streepjes doorlopen: dat hoeft niet persé. Maakt het alleen maar lastiger.

Zoals het nu ligt, met de naden automatisch naar de driehoekjes, omdat dat qua volgorde van paper piecing zo uit kwam, zou ik alle naden naar elkaar toe krijgen bij het aan elkaar zetten. En dat kan verstoringen veroorzaken.

Dus…. ga ik twee naden de andere kant op strijken, nadat de papieren er achter vandaan gehaald zijn.

Op de dubbele foto zie je bij nr. 1 hoe alles oorspronkelijk zou liggen, als je de vier Units via paper piecing gemaakt hebt. De naden wijzen allemaal naar binnen, omdat het grote stuk (onderdeel 1) het eerst op de Unit komt, en het driehoekje (onderdeel 2), daar als tweede opgenaaid wordt.

Na het weghalen van het papier kun je dus twee naden de andere kant op strijken, zoals je bij nr. 2 ziet. Dat heb ik bij de rode driehoekjes gedaan – daarbij zijn de naden naar buiten gestreken, terwijl de anderen nog naar binnen gestreken zijn.

Door de naden om en om te strijken, KLIKKEN ze in elkaar als je de Units per twee en later per 4 aan elkaar gaat zetten.

En kijk maar eens hoe netjes de puntjes op elkaar komen, daar waar de driehoeken in de naden elkaar raken.

Dit gaat veel makkelijker dan dat alle naden in één richting op elkaar liggen. Je zou dan aan één kant = onder de driehoekjes dikke stukken/naden krijgen, terwijl onder de andere kant = de streepjesstoffen in dit geval, geen naden zouden zitten.

Het verschil in hoogte en dikte is altijd lastig. Door twee aan twee de naden anders te leggen verdeel je de dikte en blijft alles beter op elkaar zitten tijdens het vastnaaien.

Gebruik Bohin Glue OP de naden, dan heb je geen spelden nodig. Je plakt de naden dan en brengt alles naar de naaimachine. Niets verschuift dan meer, naden met tegenover gestelde richting kun je IN elkaar klikken, waardoor alles op z’n plek blijft.

Twee aan twee de Units aan elkaar zetten – ook daar houd ik altijd een bepaalde volgorde in. Dat werkt beter als je met meerdere stukken bezig bent. Overzicht houden: alle handelingen die hetzelfde zijn eerst afwerken voordat je naar een ander deel gaat…

Mijn Bohin Glue pen maakt overuren. Vandaar dat ik het ook heel erg prettig vind dat er tegenwoordig Bohin Glue refills zijn per 5: dat scheelt enorm in prijs ten opzichte van één exemplaar per keer aan te schaffen.

Geen spelden meer gebruiken, maar alleen de Bohin Glue = stoffenlijm, OP de naden. Spelden moet je er weer uithalen, voordat je op dat punt kunt naaien. Bovendien verstoren de spelden beide lagen, doordat ze deze optillen… je krijgt alles alleen plat door met lijm te werken. Gewoon handig dus.

Als laatste de lange midden naad op elkaar plakken met Bohin Glue pen. Ook de kruisnaden in het midden wijzen twee kanten op, dus kun je die in elkaar klikken om zo de naden netjes door te laten lopen.

En de schuine naden klikken ook in elkaar, net als hiervoor: allemaal goede voorbereidingen om een blokje zo netjes mogelijk in elkaar te zetten.

En zo is het blokje klaar. Alle naden komen prima bij elkaar, het blokje is qua formaat exact wat het moet zijn (6 1/2 x 6 1/2 inch inclusief naad, 6 x 6 inch afgewerkte maat).

En wat een wild effect, zo met twee kleuren, om en om, in het midden. Het lijkt niet meer op het originele blokje, maar dat vind ik juist leuk. Iets totaal veranderen door een paar wijzigingen, maar vooral ook door gebruik van kleuren en printjes.

Op de achterkant kun je goed zien hoe de naden lopen: zie je ook dat ik de lange naden van de streepjesstoffen allemaal dezelfde richting = naar links heb gestreken?

Dat kan alleen als je de kruisnaad in het midden inknipt tot aan het stiksel, zodat bij de laatste naad = lange naad de naadtoeslagen twee kanten op gestreken kunnen worden.

Als ik het over ‘gestreken’ heb, strijk ik niet altijd met een strijkbout, maar vaak met m’n nagels, of met een vouwbeen. Teveel strijken met hitte kan een blokje meer verstoren dan je wilt. Alleen op het laatst zet ik de strijkbout er even op, om de naden op de richting ‘vast’ te zetten waar ik ze in wil hebben. Dan slaan ze niet terug.

Even het schema van het originele blokje erbij gelegd: dan zie je inderdaad hoe anders ik het gemaakt heb. Bijna niet meer te herkennen.

Het blokje heet ‘Bow Tie’ = strikje. Je weet wel, zo’n strikje die mannen dragen i.p.v. een stropdas. Het originele blokje is qua kleur zodanig opgebouwd, dat je – diagonaal weliswaar – het strikje zo kunt herkennen. Eigenlijk zelfs in twee richtingen.

Bij mijn blokje valt eigenlijk het middendeel het meeste op. Althans, op het eerste gezicht. Als je beter kijkt, en je ogen laten ‘zoeken’, zie je toch wel twee strikjes…

De gemaakte blokjes gaan bij mij in een map. Zo houd ik het overzicht van alles wat al klaar is. Dat is nog niet zoveel als ik zou willen, want er zou nu alleen een klein quiltje van gemaakt kunnen worden.

Ik ga rustig verder met het maken van blokjes voor deze quilt. Zoveel mogelijk omgezet via paper piecing.

Je hoeft de totale quilt niet te maken: je kunt ook blokjes herhalen. Gebruik dan steeds andere stofjes en kleuren, zodat het lijkt of je verschillende blokjes hebt gemaakt.

Veel plezier weer. Laat je even een reactie achter?

Sylvia

Geplaatst op Geef een reactie

Sylvia’s Bridal Sampler: over naden en meer (1)

Af en toe een blokje, dan komt er ooit een quilt uit… Sylvia’s Bridal Sampler is nog steeds een populair project – of je het nu met de hand of met de machine maakt, veel quiltsters zijn er mee bezig.

Het quiltboek is van 2009, (bijna) niet meer verkrijgbaar, maar bij een groot aantal quiltsters gewoon aanwezig, thuis, op een plank… de afgelopen maanden, of eigenlijk al wat langer geleden, heb ik over het maken van blokjes van dit quiltproject al een aantal Blogs geschreven op de BERNINA Blog.

Omdat mijn quilt nog (lang) niet af is, ga ik af en toe verder om te laten zien hoe ik bepaalde blokjes maak, problemen oplos en veranderingen aanbreng. Dat laatste gewoon omdat het kan.

Op de foto zie je het middenstuk van Blokje K2. Dit deel is al in het boek omgezet naar paper piecing, dus kun je het zo overnemen en maken. Ik heb het hart zwart/donker gelaten en de stroken er omheen – tegenover elkaar – rood in twee stofjes/tinten.

Als je dit blokje wilt maken, kun je de oorspronkelijke beschrijving vinden op blz. 73, en het paper piecing patroon op blz. 123.

De driehoeken die op elke zijkant van het midden vierkant gezet moeten worden, zijn oorspronkelijk gemaakt via een traditionele patchwork methode. Ik zet alles zoveel mogelijk om naar paper piecing, werk dank ook met Papers for Foundation Piecing, die je via mijn webshop kunt bestellen.

Ook kun je eventueel een blokje (over)tekenen op Vlieseline L11: ook dat materiaal kun je via mijn webshop bestellen.

Het voordeel daarvan is dat je alles op een doordachte manier kunt maken. Maar dan moet je wel in staat zijn dit zo om te zetten – gelukkig heb ik dat al voor veel blokjes gedaan. Van een aantal van die blokjes zal ik vanaf nu via deze Blog/Nieuws van mijn webshop de (door ons omgezette) paper piecing patroontjes met jullie delen. Wel heb je het boek nog nodig voor aanwijzingen en kleuren ed, dus denk niet dat je alleen mijn patroontjes kunt gebruiken.

Blokje K2 dat je hier op de foto ziet is klaar: het patroontje hebben we volledig omgezet naar paper piecing, en bestaat daardoor uit 5 Units: het middelste, zoals het in het boek staat, en de hoekpunten elk ook apart.

Via de Add-a-Quarter liniaal (onontbeerlijk) en een vouwmal van paternoplaat/stevig stuk plastic, werk je op de bekende paper piecing manier alles af.

Als je de onderdelen aan elkaar gaat zetten, verwijder je eerst het papier ( in omgekeerde volgorde ten opzichte van het opnaaien), en werkt dan met een 1/4 inch persvoetje bij je naaimachine om exacte 1/4 inch naden te maken.

In dit geval eerst twee tegenoverliggende driehoekjes aan het middenstuk zetten, daarna de andere twee driehoekjes er op naaien, tot je een mooi vierkant hebt.

Hier zie je de achterkant van het werk. Belangrijk is wat je met naden doet, welke richting je alles op strijkt.

Bij het maken van paper piecing Units vallen de naden al een bepaalde kant op, hoewel je die – na het verwijderen van het papier achter het werk – altijd weer een andere richting op kunt strijken.

Bij het aan elkaar zetten van de blokken zelf – waarbij ik altijd Bohin Glue = stoffenlijm OP de naden tip i.p.v. dat ik spelden gebruik (we hebben daar nu navul setjes van 5 stuks in een pakje = flink goedkoper) – is het een kwestie van goed kijken welke richting de naden op gestreken moeten worden, om een zo glad mogelijk blokje te krijgen.

TIP: wees consequent. Niet bij vier gelijke driehoeken, of andere vormen de naden ongelijk strijken, maar een eenheid er in aanbrengen. Bij het midden vierkant is alles naar dát deel gestreken qua naden, omdat daar geen kruispunten van andere naden zitten. Zou je de naden naar de driehoeken strijken, dan krijg je daar wél te maken met kruispunten, en merk je dat alles minder soepel ligt.

Het kant en klare blokje heb ik op het boek gelegd, naast de pagina waar het oorspronkelijke blokje staat. Totaal anders door kleurgebruik en effecten in licht en donker.

En dat is leuk: niet exact hetzelfde doen als bij het origineel, maar je eigen weg gaan.

Wil je dit blok maken zoals de originele werkwijze aangeeft? Volg dan de aanwijzingen in het boek.

Wil je dit blok maken via paper piecing, zoals ik gedaan heb? Dan kun je HIER de .pdf gratis downloaden, om zo de 5 Units te kunnen overnemen. Ik zou het fijn vinden dat je hier daarna een reactie achter laat, eventueel met je eigen ervaringen bij het maken van dit blokje.

– – – Doe je dat op het hierboven genoemde papier van ‘Papers for Foundation Piecing’, dan gebruik je dat papier in je printer. Zet alles op 100%/ware grootte om het juiste formaat te verkrijgen.
– – – Doe je dat op Vlieseline L11, print dan het patroon op gewoon printerpapier (100%/ware grootte), en leg Vlieseline L11 over het patroon. Teken alles zo exact mogelijk over, om verstoringen te voorkomen.

Een andere keer weer een blokje! Succes, Sylvia

Geplaatst op Geef een reactie

Patroontje 23 van Fill it Up

Weer een fijn randje: ik ben begonnen met de onderrand: kruissteken van rechts naar links gemaakt.

Vantevoren had ik berekend hoeveel kruissteekjes er in deze ruimte passen – 52 steekjes breed.

Wil je het patroontje downloaden? Dat kan als je lid bent van mijn FaceBook groep ‘Sylvia Borduren’. Ben je dat nog niet? Vraag dan lidmaatschap aan, vul de bijbehorende vragen in en je kunt alle Fill it Up GRATIS patroontjes bij ‘bestanden’ downloaden.

Daarna ben ik de rij erboven gaan maken – als je goed op het telpatroontje kijkt, kun je zien dat ik horizontaal een rode lijn = streepjes heb geplaatst: dat is een herhalingslijn.

Dat wil zoveel zeggen dat je het deel eronder als herhaling erboven kunt zetten. Ik heb alleen de onderste rij kruissteken erboven gezet, zoals je bij het totale patroontje kunt zien, maar je kunt dit eindeloos herhalen, als je een groter motief wilt.

En zo ziet mijn randje er uit. Ik herhaal dus nogmaals alleen het onderste stukje/randje van het totale patroon en stop dan.

Maar, er moet nog een randje kruissteekjes omheen…

Een enkel randje met de lichtste kleur grijs van alle gebruikte kleuren, zoals bij alle motiefjes gedaan wordt.

En dan is dit stukje weer klaar.

Je kunt overigens dit motief overal plaatsen op je Fill it Up project – als je je eigen weg volgt, gebruik het dan ook bv. staand/verticaal, of zet meerdere randen boven elkaar tot je een vierkantje hebt…

Mijn werk tot nu toe ziet er zo uit: leuk he, hoe je allerlei motieven door elkaar kunt zetten. Pas de maat aan, aan de ruimte die je hebt.

Heb je nog aanvulling nodig van de 11 gebruikte XX-kleuren (als je dezelfde gebruikt als ik)? Klik dan HIER voor het pakketje.

Veel borduurplezier
Sylvia

Geplaatst op Geef een reactie

Quilts(st)ers opgelet!

Voor de eerste keer hebben we voor Quilt(st)ers een Adventsbox samengesteld. Wat een voorpret hebben we gehad! In deze box tref je 24 pakjes met quilt gerelateerde artikelen aan. Op elk pakje staat een nummer, wat correspondeert met de dagen van december.

Een Advents kalender telt van 1 t/m 24 ‘af’ naar de Kerstdagen: dat is ook bij deze Adventsbox 2020 de bedoeling. Open elke dag vanaf 1 december een pakje, en doe dat verder op elke dag daarna. Op de 24e december open je het laatste pakje en heb je een leuke collectie aan quiltstofjes, patroontjes, attributen en meer. In ieder pakje zit nog een briefje met aanwijzingen of tips.

Omdat we graag zien dat veel mensen van zo’n pakket kunnen genieten, hebben we de prijs bewust beduidend lager gehouden dan de losse artikelprijs: die extra korting is ons cadeautje! Bovendien betaal je bij je bestelling geen verzendkosten, omdat het een artikel boven € 50,00 is. VERGEET NIET OM DAT BIJ VERZENDING ZELF AAN TE KLIKKEN.

Wat er in de pakjes zit? Tja, dat is juist een verrassing, al weet je dat het met quilten te maken heeft, want daar is alles speciaal voor samengesteld door onze ‘Kerstman’.

Kun je je zolang inhouden? Niet spieken hoor en ook niet vantevoren alle pakjes open maken als deze Adventsbox bij je aangekomen is – het is juist spannend om elke dag iets te ontdekken.

Bestel deze Adventsbox 2020 voor jezelf of/en voor je quiltvriend(in). Zo kun je ruim 3 weken lang genieten van wat er in de pakjes zit!

Deze Adventsbox 2020 is beperkt leverbaar, zolang de voorraad strekt.

Klik snel op DEZE LINK om direct naar de Adventsbox 2020 te gaan
Veel voorpret alvast!
Sylvia

Geplaatst op Geef een reactie

De Fire Island Hosta Queensize quilt is te koop

Een zeer kleurrijke quilt, deze Fire Island Hosta. Ca. 2.60 x 2.60m, gemaakt van een patroon van Judy Niemeyer.

Hij mag weg, omdat er echt geen plek meer is om de quilt op te bergen. Liever dat iemand er van kan genieten als sprei op bed, of als wandkleed op een grote muur, dan dat de quilt diep in een kast/opslag verdwijnt.

Wil je meer weten over deze quilt? Mail me dan via sylvia@sylviasartquilts.nl

Rechts de oorspronkelijke quilt. Omdat ik iets totaal anders wilde maken, heb ik voor Batik stoffen gekozen. Allemaal redelijk effen en zwart (effen) batik als achtergrond.

De opzet van de regenboogkleuren is mijn eigen keuze: ik heb hier ook een zeer uitgebreide beschrijving van gemaakt. Mocht je de quilt niet kunnen (of willen) overnemen, dan kun je ook het hiernaast afgebeelde (oorspronkelijke) patroon (Engels) PLUS de uitgebreide beschrijving (Nederlands) van mijn regenbooguitvoering. Klik HIER om naar het patroon te gaan – er is nog één exemplaar.

De Fire Island Hosta Regenboogquilt is bijna volledig op de machine gemaakt, via paper piecing.

Ook het vrije quilten heb ik via de naaimachine gedaan: patronen ter plekke bedacht om alle patchwork stukken zo mooi mogelijk uit te laten komen.

Het spelden van de sandwich (de 3 lagen van de quilt) heb ik op de grond gedaan – zo’n grote quilt past niet op tafel.

Wat zijn de kleuren mooi, he? Het zwart versterkt alle patchwork onderdelen. Als je goed kijkt heb ik wel een bepaalde volgorde van kleuren – de regenboog – aangehouden, maar per ‘ring’ = ronde van patchwork steeds verschoven.

Vlammetjes en krullen, veermotieven en andere quiltfiguren – allemaal uit de vrije hand. Soms om hele grote vlakken op te vullen, andere keren het patchwork volgend.

Het is altijd leuk om zo’n grote quilt te quilten: vanuit het midden naar de kanten toe, steeds maar bedenken wat je bij het volgende stuk zult gaan doen.

Vaak zorg ik voor herhalende motieven – vlammetjes ed. komen verderop ook voor, en krullen zullen andere stukken ook versieren.

Bij hele grote vlakken kijk ik of ik langs de randen iets bijzonders kan doen. Boven de puntige rand heb ik tegengestelde motieven gequilt. Vanuit het midden van de punt bekeken, lopen ze twee richtingen op en zijn ze elkaars spiegelbeeld.

En onder de grote punten nog meer vlammetjes. Je ziet duidelijk verschil tussen gequilte gedeeltes en nog niet gequilte delen.

Bij kleinere punten kun je de vlammetjes kort houden, bij langere punten of grotere stukken kunnen de quiltmotieven ook langer of groter worden. Allemaal ter plekke bekeken…

Heerlijk fel, die regenboogkleuren van de batik stoffen.

Op de rechter foto zie je heel goed hoe de achterkant meer zicht geeft op alle gequilte delen. Per kleur stof heb ik aangepaste kleuren garens gebruikt. Door mijn intensieve manier van quilten krimpt zo’n quilt flink, maar er blijft toch nog een groot formaat over.

Zo heb je wat inzicht gekregen hoe alles gequilt is.

De quilt is natuurlijk klaar, voorzien van een tunnel aan de boven/achterkant, zodat deze op een grote muur (in huis, een kantoor of een publieke ruimte) opgehangen kan worden.
Of je kunt hem gebruiken als sprei voor op je bed: wat zal dat een mooi effect zijn.

Ben je geïnteresseerd in de quilt? Stuur me dan even een email via sylvia@sylviasartquilts.nl – dan nemen we samen de bijzonderheden door.

Geplaatst op Geef een reactie

De laatste versieringen

De quilt Love Notes is klaar. Maar… nog niet helemaal af!

Enkele embellishments uit het pakket dat bij dit project hoort moeten nog aangebracht worden. Het was de bedoeling dat dat na het quilten zou gebeuren, dus…

De vlaggetjes voor de drie brievenbussen waren al gemaakt via machinaal borduren/appliqueren. In de Embellishment Kit zitten 3 hele kleine knoopjes: die worden gebruikt om de vlaggetjes vast te zetten op het geborduurde kruisje = contactpunt.

Omdat op de vlaggetjes een knoopsgaatje gemaakt was, en je die (misschien al eerder, anders nu) open kunt knippen, kan zo’n vlaggetje naar boven of naar opzij gezet worden. Net echt, zoals het bij Amerikaanse brievenbussen ook gedaan wordt.

Het zit zo: als het vlaggetje omhoog gezet is (door jou), dan weet de postbode dat er post in de brievenbus zit die jij wilt versturen = ‘outgoing mail’. Zodra de post uit de brievenbus is gehaald zet de postbode het vlaggetje weer in de ‘normale’ positie. Vooral handig in dunbevolkte gebieden – daar kun je niet zomaar even naar het postkantoor.

Ook heb ik wel gehoord dat de postbode zelf het vlaggetje omhoog zet als er post in gedaan is, zodat de bewoners (soms van grote afstand, als dit soort brievenbussen – vaak meerdere bij elkaar – helemaal aan het begin van een weggetje staat) van grote afstand kunnen zien dat er post is.

Hoe het ook is, het omhoog of omlaag/opzij zetten van een vlaggetje bij dit soort brievenbussen is het teken dat er wat in zit of eruit gehaald is… Bij de brievenbussen van Love Notes zit er duidelijk iets in…

De 3D bloemetjes worden d.m.v. speciaal lint gemaakt. Aan de ene kant zit een knoopje, aan de andere kant een los draadje, dat helemaal door het lint geweven is. Trek rustig aan het draadje, schuif het lint naar het knoopje toe en er vormt zich een bloemetje.

Zet de draad in een naald, en naai het bloemetje stevig op het speciale blokje van de quilt. Heel bijzonder!

Rechts bovenaan zet je het touwtje als waslijn op de quilt. Dat kun je doen door het touwtje enkelvoudig aan te brengen, met strikjes op de uiteinden. Ik heb het touwtje dubbel gelegd – het was lang genoeg – en beide uiteinden vastgenaaid, met losse eindstukken.

Er mogen foto’s aan het waslijntje hangen, maar ik heb extra hartjes geknipt: twee van vilt en één van overgebleven rood kunstleer. De knijpertjes en de onderkant van de hartjes heb ik met lijm vastgezet op de quilt, zodat alles netjes blijft zitten.

De extra hartjes die je van rood vilt knipt (zie malletjes bij Booklet 5) gebruik je om uit te strooien, alsof ze uit de glazen pot in de daar onderliggende envelop vallen. Je kunt ze met de naaimachine midden op vastnaaien. Ik heb ze weer vastgelijmd. Zo kan het ook.

Een overzicht van het bovenste gedeelte van de quilt: leuk met al die 3e objecten. En weer eens heel wat anders dan alleen patchwork, of ‘gewoon’ appliqueren.

Vanwege de variëteit is er heel wat te zien op deze quilt. Dat nodigt anderen uit om beter te kijken. Leuk toch?

En ook het onderste gedeelte van de quilt ziet er spannend uit: links een brievenbus met een zakje. Daar kan ik de rits op zetten en nog een briefje in doen… of iemand anders!

De 3D bloemen en de vlaggetjes van de overige brievenbussen zijn ook goed te zien. Een bijzonder leuk project om te maken.

Ik kijk al uit naar de volgende quilt die ik van Kimberbell ga maken! Doe jij ook (weer) mee?
De uitwerking laat ik weer via deze Blog/Nieuws zien. Zal dat ‘Make yourself at home’ worden? Of toch nog iets voor Halloween? Of al voor Kerst?

In ieder geval kun je diverse projecten van Kimberbell maken. Kijk maar in deze webshop:

– Make Yourself at Home
– Twilight Boo-Levard Bench Pillow
– We Whisk you a Merry Christmas
– en natuurlijk deze ‘Love Notes’

Ook kun je de leuke Dots & Stripes handdoekjes bestellen waar je zelf leuke (machine)borduurmotieven op kunt zetten, of de Appliqué Glitter sheets. En wat te denken van de Jelly Roll Black White and Red van Kimberbell: allemaal leuke en bijzondere materialen om mee te werken.

Veel plezier!

Sylvia

Geplaatst op Geef een reactie

Quilten van de rand en afwerkrand er op zetten bij Love Notes quilt

Na het quilten van het middendeel en de sashings van Love Notes is de brede buitenrand aan de beurt. Ook daar heb ik krullen gequilt: luchtig en losjes, niet al te dicht op elkaar.

De hele buitenrand is zo gedaan: ook weer met witte Sulky Rayon 40 bovenop en witte DecoBob in het spoeltje. Het quiltwerk valt van een afstand niet zo op, maar kom je dichterbij, dan zie je het goed. En zo zou het moeten zijn: de borduurmotieven en kleuren van alles moeten het meest opvallen, en het verrassingseffect is altijd hoe alles gequilt is – dat zie je als je dichter bij de quilt staat.

Zo heb ik ook op sommige blokken de krullen gequilt, en – met zwart – op de sashings.

Het is een leuk quiltmotief, voor achtergrond opvulling. Als je er maar voor zorgt dat je afwisselend naar de ene kant en dan naar de andere kant ‘krult’, en ook wat kleinere krullen tussen de grotere maakt, ziet alles er heel natuurlijk uit.

Door het quilten krimpt een quilt. Hoeveel? Dat hangt af van de intensiteit van het quilten en welke tussenvulling je gebruikt. De ene keer kan dat 2% zijn, maar ik heb wel eens grote quilts ( 3.00×3.00m) gequilt, waarbij 7% krimp optrad. Daar moet je wel rekening mee houden, als je een bepaalde maat quilt nodig hebt.

De brede rand moet nu netjes afgesneden worden, door alle lagen heen. Omdat het quiltwerk redelijk intensief is, kan ik de brede rand op 4 1/4inch breedte afsnijden, maar ik heb er voor gekozen om dat op 4 inch te zetten. De inch liniaal leg ik 4 inch = 4 vakjes OVER de rand, gerekend vanaf de zwarte sashings. Daar kijk ik of de liniaal recht ligt. Dat is makkelijk te zien door alle openingen tussen de maatvoeringen.

Zo netjes ziet alles er uit als de rand gesneden is op de juiste/gekozen maat. Zo ga ik bij alle kanten te werk. De quiltliniaal is niet groot genoeg om de randen in één keer te snijden: ik moest hem 2 x neerleggen om zo de totale lengte af te snijden. Daarbij heb ik steeds weer goed gekeken of de sashings nog recht liepen, en vandaar uit de liniaal op 4 inch breedte over de brede rand gelegd.

De hoeken moeten 90° zijn: let op dat ze niet in een punt uitlopen, of dat je daar op de hoek te kort komt. Mocht dat laatste het geval zijn, snij dan de rand nog wat smaller, om uiteindelijk op een mooie 90° hoek uit te komen.

Het is niet erg als je quilt dan bv. een 1/2 inch smaller zou zijn: de buitenrand is breed genoeg.

Op dit punt heb ik eerst stof voor een tunnel gesneden, zijranden met een omslagje afgewerkt, dubbelgevouwen en langs de bovenkant van de quilt vastgespeld. Zo kan ik straks – terwijl de afwerkrand er op komt – het bovenste deel van de afwerkrand mee vast zetten.

De afwerkrand was al gesneden van de stof wit met grijs/zwarte diagonale ruit. Omdat mijn quilt ietsje kleiner geworden is, kan ik met 4 stroken volstaan: elk is genoeg om langs een kant te naaien inclusief uitloop.

Mijn voorkeur is om de afwerkrand eerst op de achterkant op 1/4 inch vanaf de kant vast te naaien, om te slaan naar de voorkant en dan met een inslagje via de machine door te stikken. Zo hoef ik daar bijna niet bij met de hand te naaien: behalve de verstek hoeken. Voordat ik de afwerkranden op de voorkant doorstik, naai ik die verstek hoeken eerst netjes met wit garen vast.

En zo is de afwerkrand netjes langs de quilt genaaid. Op de voorkant heb ik deze breder uit laten komen – dat vond ik wel leuk staan bij de rest van de quilt. Meestal zie je van zo’n afwerkrand maar een smal stukje, maar als een accent stof/kleur gebruikt is, laat ik het wel eens breder uitkomen. Geeft ook weer een speciaal effect bij deze toch al bijzonder leuke quilt.

En zo ziet de achterkant er uit: de lege stukken zitten achter de borduurmotieven. Daar is niet in gequilt, maar er omheen. De quilt ligt mooi plat, geen verstoringen.

Nu nog de extra embellishments toevoegen: dat laat ik in een volgend bericht zien.
Kijk je dan weer mee?

Leuk als je een reactie over deze quilt bij het bericht (of vorige berichten) plaatst!

Ga je zelf nog quilten? Dan kun je mijn berichten als inspiratiebron gebruiken: veel succes.
Sylvia

Geplaatst op Geef een reactie

Het middendeel van Love Notes quilten

Voor het machinaal quilten uit de vrije hand heb ik bij mijn BERNINA 770QE nu eens NIET de BSR (Bernina Stitch Regulator) gebruikt, maar voetje #26 = borduurvoetje. Daarmee kun je ook vrij quilten. De ondertransporteur moet daarvoor wel uitgeschakeld worden.

De Steekplaat voor stiksteek = 0-Steekplaat, heb ik erop gezet, omdat het quilten wat uit de vrije hand gedaan wordt ,letterlijk stiksteken zijn. Het mooiste resultaat bereik je door ervoor te zorgen dat de opening waar de naald doorheen gaat zo klein mogelijk is. Hij gaat hier immers alleen maar op en neer (en niet heen en weer zoals bij zigzag of siersteken).

De machinenaald is een Topstitch naald 80, het bovengaren Sulky Rayon 40 – wit, en het ondergaren DecoBob = wit.

Om te voorkomen dat de quilt tijdens het quilten steeds van de tafel afglijdt, heb ik een extra tafeltje aan de linkerkant aangeschoven. Zo kan het gewicht van de quilt daarop rusten.

Ook al is deze quilt niet groot of zwaar, dit maakt het werken een stuk handiger. Nu trekt de quilt niet, wat onregelmatige steken kan veroorzaken.

De ruimte achter de machine wordt gebruikt om de quilt te kunnen doorschuiven: handig is als die ruimte leeg is…

Bij machinaal quilten werk je altijd zoveel mogelijk vanuit het midden naar de kanten toe. Omdat ik Flower Pins = grote quiltspelden heb gebruikt om de drie lagen van de sandwich (achterkantstof, tussenvulling Hobbs Heirloom 80/20 Cotton Blend) en top) op elkaar te houden. Ik gebruik deze per voorkeur, omdat ze snel weg te halen zijn als je op die plek gaat quilten.

Veel quiltsters rijgen hun quilt. Het probleem kan zijn dat je in de rijgdraden gaat quilten, waardoor je ze naderhand niet makkelijk kunt verwijderen. Ook kun je niet snel corrigeren, als je merkt dat de drie lagen ten opzichte van elkaar toch iets verschuiven tijdens het quilten. Dus… beter lange quiltspelden gebruiken.

Op de foto links zie je dat ik krulletjes rondom de eerste typemachine hebt gequilt.

Er zijn drie typemachines: je kunt dus drie verschillende manieren rondom quilten. Bij de linker typemachine en de rechter heb ik hetzelfde motief gemaakt. Bij de middelste een hoekiger quiltmotief. Je kunt je eigenlijk helemaal uitleven, maar let wel op dat je alles op dezelfde dichtheid zet. Niet het ene blokje veel dichter quilten dan het andere: ze zouden ten opzichte van elkaar dan qua maat gaan verschillen en het werk doen intrekken.

Je controle is steeds of de sashings nog recht lopen.

Ook kun je na het quilten controleren of de blokken zelf nog recht lopen, en niet scheef of vervormd zijn. Is dat wel het geval… tja, uithalen is dan de boodschap. Dat moet je soms doen, niet leuk maar je zou je er steeds aan ergeren…

Hoe vaker je uit de vrije hand quilt op je machine, hoe vertrouwder je ermee wordt. Je ‘herkent’ je eigen hand van werken op den duur, dus weet je ook hoe dicht of vol je kunt quilten, zonder dat er verstoringen optreden. Quilt desnoods eerst eenzelfde patroon op een proefstukje van vergelijkbare materialen, zodat je geoefend hebt voordat je op het goede werk gaat quilten.

Je kunt veel ‘patroontjes’ afkijken van de foto’s bij Love Letters. Zo heb ik de kleine vierkantjes op dezelfde manier gequilt als bij de originele quilt van Kimberbell.

Bij machinaal quilten is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk in één beweging werkt, dus niet steeds aan en afhechten.

Kijk naar de volgorde van pijlen/nummers die ik op de foto heb aangegeven: als je zo te werk gaat, kun je een heel rijtje met kleine vierkantjes in één doorlopende beweging quilten.
Dus niet per vierkantje, maar een logische ‘weg’ volgen.

Rondom de brief met hartjes heb ik bubbeltjes gequilt. Daarbij ga je soms meerdere keren langs dezelfde steken. Dat is helemaal geen probleem. Van een afstand zie je dat niet, en van dichtbij geeft het extra dimensie aan je quiltwerk.

Wat ‘mag’ of ‘moet’ is overigens helemaal aan jou. Eigenlijk is ‘moeten’ weg te halen, want je mag doen wat je wilt. Kijk naar de voorbeelden: wil je alles op een vergelijkbare manier quilten? Leef je uit. Wil je het anders doen: kijk dan wat jou het beste lijkt. Als je maar plezier hebt.

Bij de plastic fles/potje met hartjes heb ik ook weer een krulpatroontje rondom gequilt. Daarbij heb ik wat langzamer gewerkt rondom de fles/potje, om steeds goed op te letten dat het quiltvoetje niet onder de rand van het vinyl terecht zou komen. Het voetje kan er net overheen, om zo vlak langs de randen te kunnen quilten.

Bij de meeste machines is de hoogte van een voetje instelbaar. Als je veel leer, vinyl, vilt of dik borduurwerk op een blok hebt zitten, kun je het voetje iets verhogen, zodat het makkelijker ‘over’ de randen daarvan heen gaat.

Valt het je trouwens op dat ik ALLE blokken met wit garen quilt? Dat kan prima, omdat de quilt zelf – buiten de sashings om – een witte uitstraling heeft. Er zit in elk blok wel iets wits…

De X-blokjes heb ik met grote krullen gequilt. Twee per punt, in het midden komen de lijnen bij elkaar. De kleine driehoekjes van lichte stof heb ik niet gequilt. Je hoeft niet alles te quilten om een leuk resultaat te krijgen. Soms laat je wat delen leeg, omdat anders het blok teveel kan gaan intrekken.

Dat is een persoonlijke keuze: wil je dat deel wel quilten, prima hoor.

De O-blokjes heb ik op vergelijkbare manier gequilt, maar dan natuurlijk in een O-vorm. Ook daar heb ik de kleine driehoekjes en het middenstuk niet gequilt.

Wil je over de blokjes heen quilten, dus niet persé de patchwork vormen volgen? Quilt dan bv. hetzelfde motief volledig over de blokjes. Je kunt ze dan alle vijf = 3 x X en 2 x O – in één doorlopend patroon quilten.

Rondom de teksten heb ik gekeken wat de ruimte is die opgevuld kan worden. Omdat ik bij dit blokje met horizontale strepen van de stof te maken had, heb ik die een beetje gevolgd. Golvende lijntjes heen en weer maken, en soms naar boven en naar beneden gaan… ach, je merkt vanzelf wat je wilt doen als je bezig bent. Het is wel handig om vantevoren een idee te hebben, maar vaak laat ik het aan het moment van quilten over hoe alles gedaan wordt.

En eigenlijk is het altijd ‘goed’…

Rondom de brievenbus = het zwaarste blok ivm. de pocket met rits, heb ik weer krullen gequilt. Bij de dikkere randen met satijnsteken was het weer opletten dat het voetje daar overheen kon komen, om zo tot vlak bij het borduurmotief te kunnen quilten. Weer een kwestie van langzamer werken bij die stukjes. Het blok is mooi plat gebleven.

Het blokje met de steeltjes en blaadjes is nog niet helemaal klaar: daar komen – zodra de quilt klaar is – nog drie bijzondere bloemen van speciaal band op. Het blok is wel helemaal gequilt met golvende lijntjes en blaadjes, maar ik weet dat een groot deel hiervan bedekt wordt. Niet erg, maar wel belangrijk om toch het hele blok te quilten i.v.m. de stevigheid. Zou je het deel van de bloemen = het bovenste stuk, niet quilten, dan kan het zijn dat het blokje daar te veel uit blijft staan.

Quilten doet een sandwich krimpen. In elkaar trekken. Bij delen die NIET gequilt zijn, kun je ter vergelijking dat goed zien. Vandaar toch de hele achtergrond/blokje quilten.

Rondom het vogeltje van kunstleer ook weer krulletjes, in een soort meanderpatroon.

Omdat het vogeltje redelijk dik is = twee lagen kunstleer, was het weer even uitkijken dat het voetje er overheen kwam, om zo tot vlak langs het vogeltje te kunnen quilten. Weer wat langzamer werken dus. En alles is nog steeds recht qua vorm: rechthoeken zijn nog steeds rechthoeken, vierkantjes nog steeds vierkantjes….

En alle blokjes met fototoestel kunnen op dezelfde manier gequilt worden. De blokjes met teksten = quilten rondom de woorden. En dan op je eigen manier.

Omdat er zoveel wit in de stofjes en borduurpatronen voorkomt, valt het eigenlijk niet zo op dat er met wit garen gequilt is. Natuurlijk kun je per hoofdkleur stof van elk blokje een bijpassende kleur garen gebruiken, maar dan moet je heel veel wisselen van boven- en onderdraad.

Uiteindelijk zijn alle blokjes gequilt. De sasings zijn vervolgens aan de beurt. Je hoeft ze niet te quilten, maar ik heb dat wel gedaan: daarvoor heb ik zwart boven- en ondergaren opgezet, want ik wilde de witte dots van de stoffenprint goed uit laten komen. Zou ik met wit garen door zijn gegaan, dan was dat meer opgevallen dan de dots… ook weer een persoonlijke keuze dus.

Eerst de horizontale sashings gequilt, daarna de verticale. En ook hier zie je weer hoe handig het is om een extra tafel links van je machine te hebben. Als je bovenaan begint, ligt het grootste deel van de quilt helemaal op die extra tafel. Bij het van boven naar beneden quilten van de lange sashings op de zijkant kun je de quilt makkelijk naar boven/achter de machine doorschuiven.

Nu alleen de randen nog quilten, dat is voor de volgende keer. Dan laat ik je ook de afwerking zien = afwerkrand en losse ornamenten die er nog op gezet moeten worden.

Laat je een reactie achter? Ik ben benieuwd of dit quilten je inspireert, en of je ook je Love Letters als zo ver klaar hebt… interessant om te weten wat jij gaat doen met machinaal quilten.

Wil je dit project nog maken? Er is nog een (beperkte) mogelijkheid om het pakket voor naaimachine/machinaal borduren aan te schaffen. Of bestel één van de andere Kimberbell (machine)projecten om via je machine te maken.

Kijk via deze link om direct naar alle Kimberbell producten te gaan.

Succes
Sylvia

Geplaatst op Geef een reactie

Herfst!

Vandaag was het weer zo ver: de huiskamer, gang en overloop zijn weer helemaal omgetoverd. Alle quilts, lijsten, poppen en beesten, plaids en kussens die tot nu toe de ruimtes versierden, zijn er af gehaald en netjes opgeborgen.

Van zolder af kwamen bakken met stenen en kunststof pompoenen, herfstkransen, appels en peren, druiven en varens – geen echte hoor, maar ook kunst-exemplaren. Ieder jaar een crime, want ze moeten achter de schotten van zolder vandaan gehaald worden. Weet je wel wat je allemaal vóór die schotten hebt staan, was de vraag… ja, en straks met de Kerstversieringen doen we dat nog weer dunnetjes over!

Het quiltje is van mijn eigen ontwerplijn: patronen zijn nog te bestellen. Patronen van SAQS.

Maar mijn echtgenoot doet het met plezier, want ook hij vindt het leuk om te zien hoe alles weer totaal verandert.

De quilt rechts op de foto is Paradise in Blooms: één techniek-van-de-maand quilt van Judy Niemeyer. Eén van de quilts waar ik mijn certificaat voor gehaald heb, om daar les in te kunnen (en mogen) geven. Voornamelijk paper piecing en machinaal appliqueren, en vrij quilten onder de BERNINA 770QE (een ‘gewone’ naaimachine, ook al is dit een enorme quilt).

Dit patroon is nog leverbaar, net als vele anderen: kijk maar via de webshop bij patronen van Judy Niemeyer.

De Prairie Star quilt is ook al wat ouder: helemaal via paper piecing gemaakt: leuk om te doen hoor, werken met de patronen van Judy Niemeyer. Er zijn niet alleen grote quilt van te maken, maar ook kleinere werkstukken. Gewoon even rondkijken bij de link hierboven. Ook dit patroon is nog leverbaar.

Bij deze quilt heb ik contrasterende kleuren machine quiltgaren gebruikt, al kun je dat op de foto niet zo goed zien. In plaats van licht garen op de lichte stoffen, heb ik daar met warm rood garen gequilt. Op de bruinrode stukken met licht garen, en zo contrasten op gezocht. Dan valt het quiltwerk meer op.

De quilts en de patronen lijken ingewikkeld, maar als je de beschrijvingen en stap voor stap afbeeldingen daarbij goed bekijkt, worden alle quilts in stukken verdeeld. Handzaam en goed te doen.

Op de spiegelkast is ook alles in herfstkleuren gezet: het kussen met de roos op de voorgrond heb ik op de BERNINA 770QE met borduurmodule gemaakt: de roos is via de ‘Trapunto’ techniek machinaal geborduurd.

Wil je weten hoe dat gaat? Kijk dan naar Les 48 op de BERNINA Blog.

Het quiltje boven de spiegelkast is gemaakt op canvas: ook weer via machinaal borduren op genoemde machine. Het patroon kwam uit een Inspiration van BERNINA: prikbord Rooster, met mijn eigen ‘gedicht’ in het midden.

Wil je weten hoe je dat kunt maken? Ga dan naar les 124, 125 en 126 op de BERNINA Blog.

De ‘Leaves’, ook patronen van Judy Niemeyer, zijn oorspronkelijk bedoeld als placemats. Ik leg ze regelmatig ergens neer. Nu alle 4 bij elkaar.

Ik heb ze alle vier anders gequilt: drie via vrij machinaal quilten met verschillende patronen en één via siersteken op de machine: allema

al weer op de B770QE.

Je kunt op de BERNINA Blog kijken naar de berichten hoe ik ze gequilt heb. HIER ga je naar het bericht over het quilten met de siersteken op één ‘leaf’.

Wil je dit patroon voor 4 Leaves bestellen? Ze zijn nog beperkt leverbaar: klik HIER om naar de patronen in de webshop te gaan.

Het ingelijste werkstuk is ook gemaakt via machinaal borduren, techniek Trapunto.

Kijk op de BERNINA Blog via les 49 hoe dat gaat.

Zo kun je ook kleinere werkstukken in bepaalde kleuren maken, zodat ze weer in een bepaald hoekje gezet kunnen worden.

Geruite beer ooit gemaakt van … jawel, ruitjesstof. Het quiltpaneeltje is gemaakt van een rest quiltstof, stukje tussenvulling en restje ecru stof, quiltpatroon via de borduurmachine (stond standaard op de B770QE), daarna opgespannen rondom een canvas lijst.

Zo kun je ook je restanten gebruiken, net als de ruitjesstof bij de hartjes – oud stofje dat daar in zat vervangen voor nieuw rood wit ruitje en alles past weer bij elkaar

Het konijn is Ruby Rabbit: het patroon met de basis kun je via mijn webshop HIER bestellen.

Je kunt haar allerlei soorten kleding aangeven, zodat je per seizoen zou kunnen wisselen. Of je maakt gewoon meerdere konijnen, en geeft ze allemaal een eigen uitstraling met verschillende stofjes.

Mijn eigen ontwerp ‘Pumpkin Appliqué’, de werkwijze kun je via de BERNINA Blog nog steeds bekijken. Klik HIER om daar naar toe te gaan. Ik leg het daar in twee delen uit.

Stap voor stap laat ik zien hoe je dit werkstuk kunt maken. Ook laat ik zien hoe ik het heb opgespannen en in de lijst heb gezet. Naderhand heb ik er Hotfix steentjes op gezet, die bij lamplicht prachtig glinsteren.

Een heel werk, maar leuk om te doen. En ook dit hoekje is helemaal in herfstsfeer.

Een klein hoekje van de niet al te grote salontafel is ook omgetoverd tot herfsttafereel: een paar kleine ornamenten neerleggen is vaak al genoeg om een sfeertje te creëren.

Ook al ben ik af en toe uitgekeken op bepaalde potjes, glaasjes en dergelijke, ik bewaar ze toch. Want met wat toevoegingen die bij een bepaald seizoen passen kunnen ze goed als basis dienen.

Over een tijdje kan ik er bv. kerstballen bij leggen…

Dit is Jasper, een oude beer. Hij heeft al op heel wat kasten, tafeltjes en stoelen gestaan, in bijna elke kamer in huis. Nu mag hij op het kastje in de nis van de huiskamer staan.

De strik om zijn nek is vaak vervangen: een teddybeer kun je op die manier ook bij het seizoen betrekken. Nu een groen geruite strik, in december weer een rode strik, of misschien wel één met goud…

Soms hoef je niet veel te doen om een beer, een ornament of een klein voorwerp naar een seizoen toe te halen: lintjes, band, stukje stof… meer heb je vaak niet nodig, maar het maakt een enorm verschil.

De Herfstkussens mogen ook weer op de bank staan: gemaakt via de B770QE en de borduurmodule, een patroon bewerkt in de BERNINA Borduursoftware V8. Eén gewoon geplaatst en één in spiegelbeeld.

Je kunt de werkwijze daarvan HIER bekijken: het borduurpatroon heb ik naderhand via vrij machinaal quilten uitgewerkt en warm bruine randen toegevoegd.

Zo hangt en staat er nog veel meer in huis. In de gang zijn nieuwe quilts opgehangen, op de trap/overloop boven een quilt over de leuning en een andere quilt aan de wand. En hier en daar nog wat verdwaalde pompoenen..

Heerlijk om alles weer opnieuw in te richten. En leuk om daar veel zelfgemaakte werkstukken voor te gebruiken. Verander jij je huis ook voor Herfst? Laat een reactie achter, leuk om te lezen.

Geniet er van!
Sylvia