Geplaatst op Geef een reactie

Maak kleinere quilt(jes) van een groot patroon

Soms zie je een patroon voor een quilt (paper piecing van Judy Niemeyer) dat je wel leuk lijkt om te maken, maar de quilt zelf is te groot. Dan kun je eenvoudig enkele onderdelen eruit halen en één of meerdere kleinere quiltjes maken. Dat kan ook met de GLACIER PINES, waar nog een aantal van te bestellen zijn via deze webshop. BEPERKT LEVERBAAR, OP = OP!

Op de foto links zie je hoe de oorspronkelijke quilt er uit ziet: ik heb een kopie van de ‘tekening’ uit het patronenblad gemaakt, en ga die eerst apart inkleuren om te zien hoe ik mijn stoffen kan verdelen. De quiltstoffen die ik gebruikt heb zijn de Fossil Ferns en wat stroken stof van Jelly Rolls.

Door vantevoren zo’n kopie in te kleuren, krijg je al een beter beeld over je komende project. Zo zou je werkstuk er uit kunnen zien.

Maar omdat dit een te grote quilt zou worden voor het doel waar ik hem voor ga maken, heb ik een verkleinde versie in gedachten: ik ga wel de ronde blokken maken, en wat ‘tandjes’ blokken/stroken, maar niet zoals je op de oorspronkelijke foto zag.

Het is een vrij eenvoudige quilt: dat is ook wel eens fijn. Geen hele ingewikkelde opzet.

Voor de driehoekjes heb ik stroken stof gesneden, en daar weer driehoeken uit gehaald. Alle aanwijzingen staan overigens in de uitgebreide (Engelse) beschrijving, met stap voor stap afbeeldingen erbij om het zo duidelijk mogelijk te maken.

Alles op volgorde van naaien gelegd, zo zie je direct welk onderdeel je moet pakken voor het opnaaien, op de papieren Unit(s).

Ook voor de rondingen heb ik alles op volgorde, per papieren Unit neergelegd. Als je alles netjes rangschikt, kun je het goed terugvinden, zodra je het nodig hebt.

Zie je dat ik niet alleen Fossil Fern quiltstoffen heb gebruikt, maar ook print/batiks? Afwisseling van print en de rustige kleuren van de Fossil Ferns maakt het wat spannender.

De cirkels even neergelegd zoals ik ze wil hebben. Door de achtergrond van de Flyinig Geese (grote driehoeken) per kwart ronding hetzelfde te houden, kun je bepaalde effecten naar voren halen.

Zo heb ik in het midden de paarse achtergronden bij elkaar gelegd, en zie je een eenheid van de andere kleuren terugkomen.

Altijd leuk om te proberen een kleurenspel te verkrijgen.

Zo heb ik uiteindelijk alles bij elkaar gelegd, wat al in elkaar gezet was. Plus losse stofjes rondom om te zien hoe het effect van de randen kan worden.

Dit was één mogelijkheid, waarbij de grote stukken stof qua kleur aangepast zijn bij de achtergrondkleuren van de rondingen.

Kijk eens naar het verschil in effect: links heb ik contrasten opgezocht, rechts rust in achtergrondkleuren. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat het gewoon de moeite loont om dat zelf eens uit te proberen. Niet direct alles volgen zoals het in de beschrijving of bij een voorbeeld te zien is, maar zelf de beste opties bekijken.

En dan heb ik mijn keuze gemaakt. Meteen de randen er omheen gelegd om zo een geheel te krijgen.

Zie je dat ik de blokken uit elkaar gehaald heb, om in het midden één vierkant te maken, en de rest in delen neer te leggen? Weer eens wat anders.

Zo kun je heerlijk spelen met blokken en randen, met kleuren en effecten. Totaal anders dan de bruin/ecru quilt van de cover van het patroon.

Veel plezier
Sylvia

Geplaatst op 2 Reacties

Fill it Up – Blokje 27

Weer een blokje voor dit Rood/Grijs/Zwarte kruissteek project. Dit keer weer met zwart, XX447/310.

Zoals je op de foto kunt zien ben ik weer rechtsonder begonnen met borduren – het maakt niet uit waar je begint, maar aan een zijkant of rand is in ieder geval het makkelijkste. Afhankelijk van de richting waarop je graag borduurt, begin je ook rechtsonder, of linksonder, want daar heb je houvast aan de al eerder gemaakt motieven.

Dit patroon bestaat uit 40 kruissteekjes horizontaal (past precies in de ruimte tussen de andere blokjes bij mijn werkstuk) en 25 kruistjes hoog, als je het zo borduurt als bij mijn voorbeeld.

Als eerste heb ik de hele onderrand geborduurd – je kunt delen van een patroon het eerst borduren om zo te kijken of alles uitkomt. Bij mij past het exact. Al had ik dat zo vantevoren berekend, het kan altijd zijn dat je je ‘vertelt’, en dan is het even opnieuw beginnen.

Op deze foto zie je dat ik het volledige blokje heb geborduurd. Het is een symmetrisch motief, zowel horizontaal als verticaal.

Dat betekent dat je het exact doormidden kunt delen, om zo eenzelfde linker- of rechterkant te krijgen, maar dus ook een boven- of onderkant.

Het handige van symmetrische motieven is dat je soms maar een kwart van een patroon hoeft te hebben, en het dan zelf spiegelen naar alle kanten. Maar omdat dat ‘uit het hoofd’ best nog lastig is, krijgen jullie van mij altijd het volledige patroon.

Je kunt dit weer bij ‘Bestanden’ via mijn FaceBook groep ‘Sylvia Borduren’ downloaden, gratis, als je daar lid van bent.

Het lichtgrijze randje van enkele kruissteekjes is er ook omheen gezet, om het blokje te omkaderen. Dan staat het wat strakker/netter.

Weer een blokje klaar… inmiddels moet er af en toe een nieuw strengetjes XXborduurgaren aangesproken worden, wat nog wel vaker zal gebeuren bij dit lange project, dat ik op een stuk witte Jobelan van 0.40×1.40m aan het borduren ben.

Heb je ook nog deze 11 kleuren XXBorduurgaren in pakktje Rood/Grijs/Zwart nodig? Dan kun je dat HIER via de webshop bestellen.

BELANGRIJK: t/m 31 januari 2021 zijn de XX borduurgarens nog € 0,50 per stuk, daarna – vanaf 1 februari as. dus – zijn ze € 0,75 per stuk. Een flinke prijsstijging (dat moest eigenlijk al heel lang gebeuren), maar toch nog steeds heel goed betaalbaar als je dit garen qua prijs vergelijkt met andere merken borduurgaren.

En dan weer het overzicht van alle 27 geborduurde blokjes. Elke keer weer iets nieuws erbij .

Als je niet kunt wachten op mijn nieuwe patronen, herhaal dan af en toe een van de blokjes door ze op een andere plek en met een andere kleur te borduren.

Zet bv. een horizontaal blokje verticaal of borduur een klein blokje meerdere keren boven of naast elkaar: zo maak je je eigen variatie.

Veel borduurplezier weer!

Sylvia

Geplaatst op 2 Reacties

Fill it Up – Blokje 26

Een randje dit keer, die je net zo vaak kunt herhalen als je wilt. Op de foto zie je dat ik rechts onder met het patroontje ben gestart.

Het patroontje van Fill it Up – blokje 26 – kun je gratis downloaden bij mijn FaceBook groep ‘Sylvia Borduren’, als je daar lid van bent.

Kijk bij ‘Bestanden’, klik op het betreffende blokje en download het.

Het randje komt helemaal aan de linkerkant van mijn Fill it Up werkstuk – omdat ik vanaf de smalle kant (ca. 40 cm breed) omhoog ga op de 1.40m breed, werk ik nu vlak langs de kant.

Op de foto zie je dat ik één patroontje van het randje af heb. Zo zou je het kunnen laten, of:
– een tweede patroontje erboven zetten met dezelfde of andere kleur
– dit kleine patroontje ergens anders op je werkstuk nog een keer maken, in dezelfde of een andere kleur
– enz. Zo kun je zelf bepalen wat je met dit kruissteek werkstukje gaat doen.

Ik heb beide (zelfde) patroontjes boven elkaar geborduurd, met – zoals het op het telpatroon is aangegeven – een hele rij van ‘lege’ kruissteken ertussen. Oftewel: de patroontjes komen NIET tegen elkaar aan. Zo lijkt het net of de schuine lege vlakken doorlopen in een zigzag patroon.

Uiteindelijk kun je dit zo laten, of nog meer patroontjes maken.

Wil je vantevoren weten hoe zo’n randje er uit komt te zien, voordat je het daadwerkelijk gaat borduren?

Gebruik dan een klein spiegeltje, houd dat exact boven het laatste patroontje, en kijk – het lijkt net of ik nu vier van deze patroontjes geborduurd heb. Een hele eenvoudige en snelle manier om te zien of je verder zult gaan met borduren, of dat het zo genoeg is…..

Dit kun je dus eigenlijk met alle geborduurde motiefjes doen, ook als een patroontje bv. een vierkant figuur is, of bv. een poppetje (zoals je rechtsonder op de foto ziet, al zijn daar drie van geborduurd). Je kunt het spiegeltje erboven houden, of opzij, om zo te zien of je een randje gaat maken in de hoogte of in de breedte.

Zeker handig als je een borduurmotief van dit project voor een ander werkstuk wilt gebruiken!

Als laatste heb ik weer de lichtgrijze kruissteekjes rondom het totale motief gezet, om het te omkaderen. Dat doe ik met alle motiefjes.

Het maakt iets ‘af’, en voorkomt dat de motiefjes door elkaar gaan lopen.

Mijn ‘Fill it Up’, met het nieuwe patroontje linksboven. En ja – de lege vakjes worden ECHT opgevuld. Dat kan altijd nog, ook later. Voorlopig ga ik nog steeds de hoogte in…

Veel plezier er weer mee!

Sylvia

Geplaatst op 2 Reacties

De vijf (Kerst)quiltjes hangen…

Weet je het nog? De vijf (Kerst)quiltjes waar ik aan bezig was?

De middenstukken – applicaties – zijn afkomstig van het patroon ‘Sew Merry’. Ze zijn op een bepaald formaat gesneden, zodat rondom mijn eigen ontwerp Kerstboompjes pasten.

Dit is één van de vijf quiltjes, waar – op de foto – de top klaar was.

Op de foto rechts zie je hoe ik de kleuren van de boompjes verdeel, die langs een middenstuk gezet moeten worden.

Alle achtergronden van de boompjes zijn lichte stofjes met een rood printje. Het was nog een heel zoekwerk om daar voldoende van te snijden, voor alle – uiteindelijk – 125 bomenblokjes.

Vanwege de speciale opstelling = de manier waarop ik de quiltjes aan de muur wilde hangen, had ik nog 3 bomenblokjes nodig: daarvan heb ik de kleuren omgedraaid. De stofjes om alles heen een kleurtje, en de boompjes wit: dezelfde (flannel) stof als van de sneeuw bij de applicatie blokken.

Deze 3 blokjes worden heel eenvoudig afgewerkt met een zigzagsteek langs de kanten en met een touwtje opgehangen aan het middelste smalle quiltje.

Na het machinaal quilten (uit de vrije hand) van de vijf aparte quiltjes, heb ik onderop aan weerskanten een driehoek mee genaaid, voordat de afwerkrand erop gezet werd. Dat is om een stok onderop te kunnen hangen.

Vouw een vierkant diagonaal dubbel en naai hem mee langs ze hoek/randen. Zo’n stok onderin heb ik vaker vanwege het feit dat kleine/smalle quiltjes de neiging hebben om naar voren te komen. Niet plat tegen de muur te hangen dus. Door de stok verzwaar je ze iets, waardoor alles netter recht hangt.

Als je zo’n dubbele driehoek aan weerskanten mee naait, en de stok erin gezet hebt, kun je aan de stok nog wat ornamenten hangen, zoals ik bij het smalle quiltje gedaan heb: daar zijn de drie laatste kerstboompjes na het quilten aan gehangen.

Drie quiltjes komen langs de bovenkant gelijk te hangen: daar kan dus één lange stok voor gebruikt worden.

Het is nogal een toer geweest, om alles er goed op te krijgen: eerst bekijken hoe het aan de muur bevestigd wordt (d.m.v. speciale schilderijhangers – wij hebben langs alle wanden speciale rails hangen, daar deze nylon hangers met haakjes aan geschoven kunnen worden. Zo hoef je geen spijkers in de muur te slaan en kun je steeds van quilt(s) wisselen op een redelijk snelle manier).

Echtgenoot op de trap – hij is nu eenmaal groter dan ik – en alles berekenen qua ruimte om op te hangen. Het is een hele grote muur en een hoog plafond, dus daar hebben mazzel aan. Hele grote quilts hebben daar al gehangen.

We hebben ook een guirlande boven de quiltjes gehangen, dus was het goed uitkijken welke lengte nylon draad en welke haakjes ergens moesten komen. Als je dat niet meteen goed doet in het begin, moet alles er weer af…

Wat is dat?!? Ligt daar een slang, links op de foto? Nee hoor, dat is de ballenbaan van onze Zipper – een kattenspeeltje dus.

En zo is de opstelling geworden: vijf voorstellingen en 125 kerstboompjes maken deze aparte opstelling tot ‘weer eens iets anders’ dan één grote quilt.

Lijkt het je ook leuk om zoiets te gaan doen? Volgend jaar ga ik het patroon van de quilt ‘FROM THE HEART’ gebruiken om op vergelijkbare manier ‘uit elkaar halen’, en mijn eigen ontwerp van een paper piecing blokje er omheen zetten. Als je dat ook wilt doen, bestel het patroon dan via bovenstaande (groene) link.

Dat wordt een quiltje voor voorjaar/zomer. Ik ga met ware/nostalgische stoffen werken, afgewisseld met wat lichtere stoffen. Hoe het gaat worden? Daarover later meer.

De ballen en andere hangers in de kerstboom zijn speciaal voor de vijf quiltjes – qua kleur – aangepast dit jaar. Zo is de hoek helemaal in stijl.

We wensen je alvast hele fijne feestdagen toe. Ga wat leuks doen, maak wat moois!

(de Webshop Sylvia Handwerken is 24/7 open, als je nog wat leuks voor jezelf of als cadeautje wilt bestellen.)

Geplaatst op Geef een reactie

Fijne Feestdagen

Terwijl ik nog druk bezig ben om 5 quiltjes te maken, waar allemaal de paper piecing kerstboompjes omheen komen, hebben we de kerstsfeer verder op gezet.

Volg je alles van de 5 quiltjes en de kerstboompjes? Binnenkort hoop ik ze af te hebben, de laatste 23 kerstboompjes zijn via paper piecing gemaakt, nu nog om de laatste 2 quiltjes zetten en dan alles nog quilten.

Ruby Rabbit (patroon is te bestellen) zit op de spiegelkast met een quilttegel en een geruite beer. Sneeuw toegevoegd, een sneeuwman en wat andere leuke (geruite) kerstspulletjes en deze hoek is klaar.

Wist je trouwens dat – als je Ruby Rabbit wilt maken – er een uitgebreide DOWNLOAD met uitleg en stap voor stap foto’s beschikbaar is voor een klein bedrag, zodat je niet alleen het konijn kunt maken maar ook de kleertjes? Maar LET OP: je kunt dit pas bestellen als je het oorspronkelijke patroon dat via de post naar je toe komt ook hebt besteld.

In de gang beneden hangt de Bali Bedrunner (je ziet links nét nog een stukje). Ook daar is op het ladenkastje een winterlandschap gemaakt. Leuke figuurtjes, kerstboompjes en natuurlijk wat sneeuw.

Soms heb je niet veel attributen nodig om de kerstsfeer te verzorgen….

Kijk, daar heb je zo’n grappig rendier op een driewieler, en een sneeuwman op de lange latten Dit zijn blikken figuurtjes, jaren geleden al bij een tuincentrum gevonden. Heel grappig, en ieder jaar krijgen ze weer ergens een plekje.

De kerstman in lijst is via machinaal borduren gemaakt, en kan – net als een aantal anderen – besteld worden. Dit is een kant-en-klaar cadeau artikel, waar er nog meer van zijn. Leuk om voor jezelf te bestellen, of om weg te geven.

Kijk maar bij de rest: het assortiment wordt binnenkort weer aangevuld.

De Celtic Log Cabin qujilt op de achtergrond heb ik jaren geleden gemaakt: hij mag elke kerst ergens hangen of liggen.

Al jaren verzamel ik kerstmannen: het meest de ‘antieke’ soort maar soms zijn moderne kerstmannen (of een verdwaalde kerstkabouter, die je rechts op de foto ziet) ook leuk.

Elk jaar krijgen ook deze figuurtjes een plekje.

De wette kerstman staat op een wit kastje. Met daarboven – je ziet nét nog een stukje – mijn kerst Hardanger borduurwerk. Dit vond ik zo’n gezellige kerstman, met z’n zachte jas, dat hij niet mocht ontbreken.

Van alle jaren geleden bewaar ik altijd kleine ornamenten, zoals wilgenballen, kunsttakjes, en kleine dennenappeltjes. Die worden er bij ‘gestrooid’, om het geheel af te maken. Ik maak graag ‘landschapjes’, dus kan dat er altijd bij.

Het quitje Sew Merry – gemaakt van een quilt panel Merry Christmas hangt er ook weer. Boven een ander ladenkastje, waar mijn verzameling kitsch kerstmannen staat. Veel van die kerstmannen heb ik gekregen, en al zijn ze gek of ronduit lelijk (dat heb je met kitsch), ik zet ze toch neer. En het staat nog leuk ook.

Het panel is nog beperkt leverbaar: er zijn er op dit moment nog drie over!

En natuurlijk mag de kerstboom niet ontbreken: te groot om helemaal op de foto te krijgen…

Vanuit Sylvia Handwerken wens ik jullie hele Fijne Feestdagen: doe voorzichtig en denk aan elkaar. Geniet van de kleine dingen en maak er een mooi aantal weken van.

Sylvia Handwerken blijft 24/7 beschikbaar. We sluiten NIET rondom de feestdagen, maar houd rekening met levertijden van Post.nl als je nog graag iets op tijd wilt bestellen of laten bezorgen.

Geniet van handwerken, maak wat moois!

Geplaatst op Geef een reactie

Verkoop van quilts voor bijzonder doel

Met de opbrengst van het verkopen van mijn eigen, zelfgemaakte en ook regelmatig zelf ontworpen quilts hoop ik mensen die het minder goed hebben te kunnen ondersteunen, in deze voor velen zeer moeilijke tijd. Het bedrag is dus niet voor mij of voor mijn webshop, maar voor anderen, uit mijn omgeving, waarvan ik weet dat zij het (soms zeer) zwaar hebben.

Aangezien ik de quilts met veel geduld en liefde heb gemaakt, met soms vele maanden werk, hoop ik dat degene die de quilt bestelt/aanschaft niet alleen een prachtig werkstuk krijgt, maar ook de gedachte erbij houdt om anderen daarmee weer een duwtje in de goede richting te geven. Zo maken we samen het verschil.

Kijk bij: verkoop quilts voor bijzonder doel.

Wil je zo’n quilt graag aanschaffen, maar wil je een andere prijs voorstellen? Mail me dan via sylvia@sylviasartquilts.nl – wie weet komt zo’n mooi exemplaar dan naar jou toe en maak je anderen blij.

Geplaatst op Geef een reactie

Merry Christmas – van Kerstpanel tot quiltje

Een gezellig Kerstpanel, met Santa in de hoofdrol, en ‘gebreide’ mutsen, sokken en wanten op kleinere paneltjes. Je kunt dit in z’n geheel leuk quilten (met bv. metaalgaren), maar je kunt alles ook losknippen en er een zelf bedachte quilt van maken. In ieder geval heb je hierdoor vast een ‘Merry Christmas’!

Er zijn vaker panels waar niet alleen één grote voorstelling op staat, maar soms ook kleinere delen, zodat je je eigen quiltvariatie kunt maken.

LET OP: ER ZIJN NOG MAAR EEN BEPERKT AANTAL VAN DEZE PANELS MET ‘MERRY CHRISTMAS’ OP VOORRAAD

O P = O P !!

Knip alle voorstelling los van elkaar, maar zorg er wel voor dat er voldoende naadtoeslag rondom de taferelen blijft zitten, zoals je hier op de foto kunt zien.

Alle losse voorstellingen worden apart tot een quiltsandwich verwerkt:

top = voorstelling = bovenste laag
tussenvulling = Hobbs Heirloom 80/20
ecru of mooie achterkantstof = onderste laag

Belangrijk om de tussenvulling en ecru/achterkantstof groter te knippen dan de voorstelling/panel, om eventuele (bredere) randen die je er langs zou kunnen zetten er direct op te naaien, zonder een stuk van de voorstelling te verliezen.

Met mooi (metaal/sier) garen kun je op de machine langs de voorstellingen gaan. Ik heb een dikker metaalgaren gebruikt, maar je kunt ook dunner metaalgaren gebruiken, of gewoon garen. Het leuke van metaalgaren is wel dat het sprankelt als je quilt uiteindelijk aan de muur hangt.

Werk uit de vrije hand op de machine, eventueel met een BSR als je een BERNINA machine hebt. Het maakt niet uit wat je omwerkt, het wordt altijd leuk.

De baard van de Kerstman heb ik met wit metaalgaren bewerkt: meer lijnen gemaakt dan er waren, want je kunt d.m.v. vrij quilten details maken met steken.

Zo ziet de Kerstman er ook weer wat spannender uit.

Eigenlijk kun je vaak niet stoppen met machinaal quilten: het is zo leuk om alles op je eigen manier te versieren…

Als je alle ‘quiltsandwiches’ hebt bewerkt met steken, dus de ene grote en de kleine, dan kun je ze terug snijden tot het juiste formaat. Houd er nogmaals rekening mee dat er ruimte rondom moet blijven als naadtoeslag, en om een smalle afwerkrand omheen te zetten,.

Wil je er graag een bredere afwerkrand omheen zetten? Leg je liniaal dan verder – op de foto hiernaast zie je dat ik 1 cm voorbij de voorstelling heb gesneden, door alle lagen van de quiltsandwich heen. Voor bredere afwerkrand kun je bv. 2 cm overlaten.

Je kunt ook een extra achterkantstof er tegenaan zetten die je rondom met een kleine opening vrijlatend omgekeerd op de sandwich naait – via de keeropening keer je het geheel en naait alles netjes op de voorkant dicht. Gewoon nog een mogelijkheid.

Op de foto zie je dat ik alle kleine quiltjes met een lintje op de achterkant met elkaar heb verbonden, zodat ze aan de grotere quilt met de Kerstman komen te hangen. Je kunt ook touw gebruiken, voor een nostalgische uitstraling.

Zoals je kunt zien heb ik ze speels aan de onderkant van het grotere quiltje genaaid: dat is net hoe je het zelf wilt hebben.

Zo is het panel optimaal gebruikt, en is een uniek werkstuk gemaakt.

Het hoeft niet veel tijd te kosten, tenzij je heel veel met machine steken gaat versieren.

Hoe leuk is het om dit te maken?!.

Wil je de kleine quiltjes niet zo verwerken? Maak dan alleen de grotere quilt, en gebruik bv. de kleine afbeeldingen om als middenstuk bij een Log Cabin quilt te gebruiken = zet rondom stroken, in diverse rijen, van kerststoffen rondom alle kleine voorstellingen van dit panel, en zet die onderling aan elkaar: dan heb je weer een grotere Kerstquilt.

Je ziet het: mogelijkheden genoeg, maar nogmaals: er zijn niet veel van deze panels meer op voorraad, dus snel bestellen!

Veel quiltplezier

Sylvia

Geplaatst op Geef een reactie

Fill it Up – blokje 25

In deze toch wel bijzondere tijd van ‘het niet bij elkaar kunnen komen’, wilde ik iets maken met drie zussen (ik heb er zelf twee, met mij erbij maakt dat samen drie).

Vandaar dat het (gratis te downloaden) patroontje dit keer drie figuurtjes betreft. Zelf heb ik ze geborduurd in de ruimte die links open was, 50 kruisjes breed, op dezelfde hoogte als het met zwart ingevulde blokje rechts. Het vakje wordt dan 22 kruisjes hoog, met het laatste lichtgrijze kruisstekenrandje gelijk met het blokje rechts.

En daar staat de eerste zus: het is een abstract figuurtje, geheel met XX020 = donkerrode borduurzijde gemaakt.

Omdat alles in één kleur geborduurd wordt, heb ik d.m.v. lege hokjes wat ‘textuur’ in het figuurtje gebracht. Als je alles dicht zou borduren, heb je wel een figuurtje, maar minder ‘spannend’.

Zo kun je eventueel de aparte stukjes ook andere kleuren geven, als je dat zou willen.

‘Zus’ twee is geborduurd: op dezelfde manier, ze zorgt dus voor een herhaling.

Altijd handig als je een hele lange rij met deze figuurtjes zou willen maken, dan werk je steeds op vergelijkbare manier, volgorde hetzelfde, waardoor je in een ritme komt en uiteindelijk het patroontje uit je hooft kunt maken.

En ‘zus’ drie is klaar, op een rijtje. Wil je vier figuurtjes bij elkaar hebben, houd dan rekening met de ruimte die ertussen overblijft. Je kunt ze eventueel dichter bij elkaar zetten, maar let wel op dat ze niet tegen elkaar aan komen.

Bijvoorbeeld: heb je meer dan 50 steken, kijk dan of je de herhaling van deze figuurtjes kunt uitbreiden op de plek waar je ze wilt hebben. Nu zijn er steeds 4 steken tussen de figuurtjes leeg gelaten, en 3 vanaf beide kanten. Dat kun je wijzigen bij de plek waar jij ze gaat borduren.

Het smalle lichtgrijze kruisstekenrandje is er als laatste omheen gezet. Misschien is dit te ‘kaal’ naar je zin, gebruik dan delen van eerder gemaakte blokjes om eventueel tussen de figuurtjes en op de hoeken te borduren. Ik laat het zo, want misschien ga ik dit later met metaalgaren invullen.

Jawel: met metaalgaren. Er is vanalles in bestelling, in dezelfde kleuren als van de kruissteken. Want ook de lege blokjes moeten nog opgevuld worden (later), en dat wil ik met metaalgaren gaan doen. Dus… laat ik het voorlopig zo. Je kunt altijd iets toevoegen aan dit werkstuk als je dat zou willen.

En weer een foto van mijn (voorlopige) eindresultaat – daarmee bedoel ik dat ik zo laat zien hoe mijn werk er tot nu toe uitziet.

Groeit gestaag, maar er is geen haast bij, toch?

Veel borduurplezier – het blokje 25 kun je weer via mijn Facebook groep ‘Sylvia Borduren’ bij ‘Bestanden’ downloaden. Daar moet je dan wel lid van zijn! Ben je dat nog niet? Vraag dit dan aan, er staan meer leuke wetenswaardigheden/foto’s ed. van werken met XXborduurgarens op.

Geplaatst op Geef een reactie

Alvast kerst-klaar gemaakt

De snijhoek, waar ik video’s ed. opneem om tips en handigheidjes te laten zien, is nu kerst-klaar gemaakt. De achtergrond van een video mag ook leuk zijn, ook al heeft dat dan misschien niets met het onderwerp te maken.

Het handige scharenrek is overigens één van de tips die ik graag doorgeef. Borduurschaartjes, grote en kleine scharen, en een paar rolmessen hangen hier handig om ‘zo te pakken’. Beter dan dat ze in een la liggen, of over mijn werktafel zweven. Nu maken ze deel uit van het kersttafereel, en later hangen ze bij andere sfeertjes… in ieder geval weer even alles opgeruimd en klaar gemaakt voor de komende video’s

Bij het maken van de video over Kerstboompjes en andere projecten zie je nog de ‘oude’ achtergrond. In de lange bak zitten allerlei handige hulpmiddeltjes zoals potloden, pennen, lijm, tape, touw enz. Het enige nadeel van zo’n bak is dat je deze steeds voller stopt, en niet meer weet wat achterin/onderin ligt. Bovendien is het een echte ‘stofbak’, en dan heb ik het niet over mooie quiltstofjes…

Dus… af en toe even alles eruit halen, weer bekijken wat er ook al weer inzat en opruimen. Op naar het volgende project!

Geplaatst op Geef een reactie

Fill it Up – blokje 24

Lang, lang geleden… ja het is al weer een tijdje terug dat ik een nieuw blokje voor Fill it Up – mijn gratis XXborduurproject – gemaakt hebt. Hoe graag je soms wilt borduren aan een bepaald werkstuk, het komt er niet altijd van. Dan ligt het klaar, maar vraagt iets anders je aandacht weer. Enfin, het is geen moeten, maar mogen, dus… het eerste stukje geborduurd, dat zie je op bijgaande foto.

Met lekker felrood, afwisselende kleuren van grijs naar rood naar zwart, over dit hele project.

WIL JE HET (GRATIS) PATROONTJE WEER DOWNLOADEN: GA DAN NAAR MIJN FACEBOOK GROEP ‘SYLVIA BORDUREN’ – daar is het bij ‘bestanden‘ te vinden.
Ben je nog geen lid van mijn borduurgroep? Meld je dan snel aan! Want ook alle voorgaande 23 patroontjes zijn gewoon via bestanden te downloaden – gratis!!

Op de foto hiernaast zie je dat ik het motiefje helemaal geborduurd heb. En weer is het geen groot motief, maar dat kun je er wel voor maken.

Als je delen in de hoogte wilt herhalen, kijk dan naar de kruisvorm aan de onderkant: die kun je vaker maken, voordat je met de bovenkant eindigt.

Wat je ook kunt doen is het patroontje omdraaien, met de ‘bovenkant’ beginnen, dan het kruis maken of meerdere kruizen, en dan weer met de ‘bovenkant’ eindigen. Zo kun je een borduurmotiefje helemaal naar eigen idee maken. LET OP: al mijn (gratis) motieven vallen onder copyright, dus als je iets gaat wijzigen en je laat het op social media zien, vermeld de bron (Sylvia Handwerken) erbij aub. Respecteer een ontwerp!

En ook het enkele kruissteekrandje met lichtgrijs is er weer omheen gezet. Zo is mijn motiefje (blokje 24) nu helemaal klaar.

Van velen krijg ik te horen wanneer de lege vlakjes nu eens ingevuld worden: daar heb ik een leuk idee voor, maar moet even wachten op (metaalgarens) in de juiste kleuren – ze zijn besteld bij de leverancier, die weer wacht op de levering vanuit de US… enfin, een terugkerend verhaal van leveringen en vervoer dat nog steeds helaas niet soepel verloopt.

Ondertussen lopen de lege vlakjes niet weg…

Het overzicht: lekker veel motiefjes al. Je kunt overigens motieven rustig herhalen, dan weer staand, dan weer liggend, in verschillende kleuren, als je niet op mijn ontwerpen wilt wachten. Maar geloof me, de borduurstof komt vol, al zal het wel een tijdje duren voordat dat zo is: 40 x 140 cm borduur je niet zo snel vol als je elk motief maar één keer maakt. Hopelijk lukt het me om een volgende sneller te borduren.

Ondertussen merk ik dat bepaalde kleuren op raken – is dat bij jou ook zo? Bestel dan ‘snel’ nieuwe, voordat het volgende motiefje gemaakt kan worden: handig is het dat de 11 strengetjes/kleuren die ik gebruik als setje te bestellen zijn, mocht je zelf ook met deze kleuren borduren.

Veel plezier weer.